onsdag 5. januar 2011

Hvem skal egentlig fortelle nattafortelling?

I kveld da jeg la Ludvig stilte jeg meg dette spørsmålet -
for her i huset er det omvendt av hva man kanskje er vant til.
Det er ikke vi som leser eller forteller nattahistorie til Ludvig - her forteller han, ikke nattafortelling men, om alt han har opplevd ila dagen - og blander nok også litt annet inn..


Foto: Per Kristian Larsen

Men OM det er interessant å ligge å høre på!
Å oppdage hvor mye som faktisk foregår oppi det lille hodet..

Han fortalte meg om at pappa var med på schoolbus, og at han sang 'wheels on the bus go round &round...' med Ms. Lora og Ms. Isen (lærere på skolen).
Han fortalte at de sang Happy Birthday -
for Ms. Lora, mamma, pappa, Ludvig og PK.
Ikke måte på hvordan de har feiret...hehe.

Fremtidig fotograf?
Ideelt sett hadde jeg hatt en båndopptaker, for jeg husker jo ikke alt - og det blir jo ikke det samme når jeg forteller det..
Men skravla gikk i ett - og plutselig:
Natta, og suss på kinnet til mamma!

Ellers går skravla stort sett i ett - i en salig blanding av engelsk og norsk.
Å telle til 10 på engelsk går som en lek!
Noen ganger er det 'mamma', andre ganger 'mommy'.
'Mamma, kan jeg få apple'

Hvis vi er ute blant andre barn, og Ludvig prøver å komme i kontakt, kommer han noen ganger løpende tilbake og sier:
'Mamma, han vil ikke play'
'Nå er det sleeping'

Dette var noe av det som kommer ut av den lille munnen -
og det er ikke lite!

Ellers kan vi snakke til han på engelsk, og han svarer riktig på norsk/engelsk!
Utrolig fascinerende!

Yummi, IceCream

2 kommentarer:

  1. Hei Kirsten - så utrolig morsomt innlegg, kan tenke meg hvordan det høres ut! Vi har kommet hjem etter 2 uker i Wales og Josh snakker en norsk/engelsk blanding han også - "More melk", "bye - hadet" "Josh er boy" osv - utrolig hvor mye de plukker opp på kort tid!
    Hils til gutta dine og kos dere videre:)
    Tale

    SvarSlett
  2. Hei Tale :)
    Så koselig å høre fra deg! Godt Nytt År!

    Så deilig med 2 uker i Wales!! Skjønner at Josh også blir litt språkforvirret! Høres ut som hjemme hos oss dette ja! hehe. Er jo ganske festlig i grunn!

    Si ifra om dere kommer forbi Singapore igjen!! Vi gleder oss til middag på Kjelsås!
    Hils dine gutter også!
    klem

    SvarSlett

Skriv en liten kommentar da - jeg blir så glad av å vite at dere følger med :)