lørdag 13. november 2010

Jentefesten


3 av mine grunnstøtter
Vi har flere tradisjoner i familien, men en tradisjon er helt spesiell og involverer mange flotte mennekser.
Den årlige jentefesten!
Dette startet for 36 år siden (dette blir vel diskutert på hver jentefest...) da momo inviterte sine venninner og sine døtre på jentefest. Døtrene, altså min mor og 2 tanter kunne ta med seg 1 venninne hver.
Etterhvert falt de gamle fra - og det ble utvidet i de yngre rekker.
Det var da min momo, min mor med tre venninner og mine tanter med 3 venninner hver.
Den yngste generasjonen kom også etterhvert med, og fikk etterhvert også ta med seg en venninne.
I gamle dager var alltid bestefar med - nå er alltid far med :)
Og jeg tror han liker seg som eneste hane i flokken ;)

Dette var litt om historien (det er sikkert noen feil og mangler, men hovedlinjene er der).
Maten er også tradisjonell..
Siden vi kommer fra en elgjakt-familie er det elg indrefillet, med momos utsøkte fløtesaus!
Desserten er is med varm sjokoladesaus og forrett er vel avocado med reker.

Siden jeg fikk ta del i denne fantastiske tradisjonen fullt og helt, har jeg vært med hvert år.
I år er det første gang jeg ikke får dette med meg, og det er jeg veldig lei meg for.
Jeg hadde planer om å komme hjem på surprise - men det ble vanskelig ift jobben - dessverre.
Nok en gang er jeg glad vi lever i 2010 -
Skype'ns verden.
Kl 1830 hjemme i Norge, kl 0130 her i Singapore, skrur vi på Skype -
spretter champagnen og deler starten.

Jeg får ikke smake den nydelige maten, jeg får ikke gitt ut klemmer til alle sammen, jeg får ikke hjulpet til på kjøkkenet, jeg får ikke tatt del i diskusjoner, jeg får ikke en bit av all erfaringen til generasjonen over...
Det er veldig mye jeg mister i år, men jeg er i ferd med å bygge mine egne erfaringer og refleksjoner,
som jeg kan dele med alle sammen neste gang vi møtes.

Jeg får heller ikke smake på maten - men jeg vet hva jeg skal bestille når vi kommer hjem i mai!
Jeg vil med dette innlegget ønske alle jentene en fantastisk kveld!
Til mor vil jeg si: Du er fantastisk til å stelle i stand til fest - jeg vet hvor mye du legger i det - og jeg skulle så veldig gjerne hjelpe deg! Men jeg vet Anne er der og stiller opp, det er bra!
Håper dere får en knallfin kveld!

Litt tåretrilling må jeg nok regne med - med tanke på at jeg går glipp av dette

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Skriv en liten kommentar da - jeg blir så glad av å vite at dere følger med :)